BANGKOK

Jag tänkte försöka skriva något om resan… det får bli som det blir. Jag börjar med Bangkok.

Bangkok var vår första anhalt, men också den sista. Vi bodde på D&D Inn på Khaosan road båda gångerna, ett hotell som är populärt inte allra minst för svenskar. Dels kostar det inte mer än ca 200kr/natt, ligger mitt i smeten och har en skön pool på taket. Rekommenderas verkligen! Den mesta tiden i Bangkok spenderade vi faktiskt på Khaosan och gatorna runt omkring. Den mytomspunna backpackergatan rymmer verkligen allt – framförallt människor. Vi kom att älska det redan efter bara någon timma. Maten, människorna vi lärde känna eller bara stötte på, alla rosförsäljande ungar som vi kom att skoja och leka väldigt mycket med (jag vet inte hur livsvillkoren ser ut för dessa små barn som springer runt och säljer rosor, men alla människor har ett språk man kan göra sig förstådd på: skrattet, och jag mår inte dåligt över hur glada dessa barn var då vi busade med dem). Vi hade kunnat stanna enbart på den där gatan och ändå vara lyckliga, så trivsamt var det, haha.

En kort men spännande promenad från Khaosan ligger floden Chao Phraya som rinner genom Bangkok. Ett fantastiskt vackert och lugnt ställe, varifrån man kan ta en båt för 20 bath och hamna i Silom och de mer centrala shoppingområdena, eller vart man nu vill hamna. Klart värt en resa i solnedgången. Förutom att det är en fin färd där man får se en del av staden så är det också en upplevelse då man på riktigt får se kontrasterna som råder i Thailand. Bredvid superlyxiga hotell och lägenhetskomplex vid floden står det packat med fallfärdiga små hus som skriker fattigdom. Det är tråkigt, men också så världen ser ut.

Vi hade tänkt shoppa en del och hade hört talas om MBK, svenskarnas shoppingparadis. Efter första besöket var vi helt lyriska då det är enormt och fullsmockat med pyttebutiker med allt du kan tänka dig. Andra besöket var vi mindre peppade då man efter några rundor inser att alla butiker erbjuder samma sak och det egentligen inte är så mycket intressant. Bangkok erbjuder ändock otroligt asiatiskt mode och vi hittade en hel del plagg samt t ex Converse för 120 spänn, fina klänningar för en 50-lapp.

Den andra gången vi var i Bangkok, dagen innan vi skulle åka hem, tänkte vi skippa MBK och dra till ett annat köpcentrum istället – herregud det finns ju hur många som helst, jag förstår inte ens varför vi valde att åka till MBK hela tre gånger. Vi chansade och drog till Platinum vilket enligt rykten skulle vara de unga Bangkokbornas favorit. Det blev dessvärre ett dystert besök då vi insåg att de stängde 2 timmar tidigare än vi trott så det var inte många butiker öppna, men alla som var öppna hade SÅ mycket bättre shopping än MBK. Så mitt tips är… MBK räcker en dag eller bara en gång i ens liv, har man sett något annat så inser man att det egentligen är skittråkigt. Nästa gång jag åker till Bangkok vill jag stanna där i några veckor för att gå igenom inte bara de otroliga köpcentrum som finns men också alla marknader och icke shoppingrelaterade ställen staden har att erbjuda. Sveriges shopping ligger verkligen i lä!

Innan jag åkte till Thailand hade jag på flera ställen läst om tipset att skippa restaurangmat och äta från gatustånden istället. Vi åt på restaurang på KSR (kanske inte bästa lokaliseringen för en topprestaurang, men…) och sen inte mer. Grillspetten! Majskolvar! Pad thaien! Pannkakorna! Allt! Gatumaten kanske ser äcklig ut då de står dagarna långa och lagar mat men ärligt talat vi blev inte sjuka eller dåliga en enda gång under vår resa, och smakupplevelsen är svårslagen – för att inte tala om priserna.

En kväll slet vi av oss våra svettiga turistlinnen och shorts, drog på oss finkläderna och drog till Sirocco skybar på Lebua för att spana in utsikten. Baren som för övrigt är med i Hangover 2 bjuder på förutom en sjuhelvetes lyx, en sjuhelvetes utsikt. Det var magiskt att stå 250 meter upp och blicka ut över solen som gick ned över denna fantastiska stad. Verkligen värt 120 svenska kronor för en mojito.

På Khaosan road är det fest hela tiden, livet är liksom att gå ner från hotellet, sätta sig i en stol, beställa in en Chang och vips har man en massa kompisar. Man kan för 100 bath (ca 20 kr?) få fotmassage medan man sippar på sin öl och tittar på folk. Eller varför inte mani+pedi för 40 kronor? Eller så kan man ta en tuktuk och få se en av de mytomspunna pingpongshowerna, hehe…

Det går ständigt omkring människor på KSR och erbjuder allt från svenska körkort, kamagra, tuktuk, pingpongshow etc. Man får trixa och vara hård för de kan lura röven av en då det kommer till sånt, men första Bangkokvistelsen tog vi en tuktuk (förlåt mamma) till en pingpongshow (märklig upplevelse) och därefter en nattklubb som skulle vara svinbra och massa internationella människor etc… när vi kom dit var det BARA asiater, inträdet kostade 500 bath (tacka fan för betalande argentinare) och en öl kostade ca 7 ggr mer än på KSR. Nästa gång vi var i Bangkok hängde vi med en kanadensisk snubbe, satte oss i en taxi och bad taxiföraren köra till nåt fett ställe. Vart hamnar vi? På samma jävla ställe som 2 månader tidigare… Nu minns jag heller inte vad stället hette men det började på S och hade 4-5 bokstäver, så ett tips till alla om ni blir erbjudna att åka till värsta feta stället som börjar på S så spring fort som fan åt andra hållet… hehe. Jag föredrar festen på KSR (surpriseee) eftersom man träffar roliga människor, det är mestadels barer men finns någon nattklubb om man så skulle vilja. Underbart! Och nära hem!

Ja, ojoj… vad mer kan jag få in om Bangkok… jag älskar staden och vill dit igen!

1 Comment

Filed under Asien

One Response to BANGKOK

1. Tobias

Tack för att du tagit dig tid att skriva så mycket om Bangkok. Det låter verkligen som en upplevelse!