Sharm el Sheikh – dag 7

Dag 7
Näst sista dagen hade vi bokat in oss på en båt till Ras Mohammed. Samma duktiga guide fast denna gång hade vi ingen snorklingsguide med oss, så det var jag, Mathias och dansken som var med på båten till Tiran som fick hoppa i själva (jag hade flytväst så det skulle kännas säkrare, skönt att slippa tänka utan bara kunna ligga och flyta) Första doppet var inte så trevligt då både min och Mathias utrustning trilskades, det var väldigt vågigt och solen sken så mycket att man knappt såg ett skit. Jag tyckte att detta var jättetråkigt då man hört att Ras Mohammed ska vara det allra bästa stället i Sharm, speciellt då det är en nationalpark också. Men landskapet var oerhört vackert, öken!

Men sen, nästa doppet var bättre då utrustningen fungerade och vi snorklade hur länge som helst, hade kunnat simma flera timmar om det inte var för det stimmet med maneter som kom emot oss! Så vi styrde kurs mot båten då Mathias skriker "Ta på dig masken!! Du simmar ju in i alla maneter!!", jag får panik och simmar bara snabbare och snabbare medans jag känner att jag slår emot alla dessa gelébitar, sicken tur att jag inte brände mig, vet dock inte hur farliga de var haha men jag lever och mår… Sen kom dykarna upp och berättade att de på 25 meters djup under oss hade sett en 7 meter lång haj. Ganska grymt va!?

Hade vi varit på samma ställe i maj ungefär, så hade vi med största sannolikhet stött på hundratals havssköldpaddor. Det finns nämligen ett ställe/strand i Ras Mohammed där sköldpaddor lägger sina ägg så under den perioden är det dykförbud där. Ganska läckert om man hade varit där då! Tråkigt nog såg vi inte en enda sköldpadda – den här gången.
Sen var det dags för lunch och sova uppe på däck, finns fan inget skönare än att däcka (hahaha) där uppe. Trots allt liv omkring en sover man så oerhört skönt! Vi hamnade på en bra båt också, man hörde andra båtar omkring där de spelade jättehög musik, dansade och hoppade runt. Hade fan fått psykbryt om det hänt på vår bå :P Sista doppet var ganska nära El Fanar/hamnen, inte så djupt men jättefint även där, dock lite för många som snorklade så man krockade ju fasen om man inte hade ögonen med sig (vilket man gärna inte hade då man istället ville kolla på alla fiskar & koraller). Men man såg ändå hur långt som helst, vit sand på botten och ja, supefint, jag kan inte förklara det.

När vi kommit hem från Ras Mohammed vid 5-tiden (de flesta båtar åker ut vid 8/9 och kommer hem 16/17) så gjorde vi oss i ordning och sedan tog vi en taxi till Naama Bay för att äta en sista måltid på Hard Rock. Bra musik men hamburgaren vi åt var väl ingen värsting direkt, har ju ätit godare (t.ex på Camel!) När vi ätit upp så börjar personalen skrika som idioter, och all serveringspersonal ställde sig mitt på golvet för att börja dansa och sjunga, dra upp folk gjorde dom också. Crazy :P

Tillbaks på hotellet så rökte vi shisha med Guavasmak och Mohammed fick en snusdosa av mig som tack för bra sällskap och nice price på vattenpipa. Han gillar snus och brukar lura sina kompisar att det är svensk mat då han väl fått tag i snus av någon shysst nordisk kompis – som tex jag. Hoppas han njuter :)

Sen var den dagen slut, sista dagen så tog vi sovmorgon till 9, slappade vid poolen tills vi var tvugna att åka ut till flygplatsen och sen var denna resa slut :(

TIPS: Klicka på kategorin "på resande fot" för att läsa alla inlägg från Egypten. Orkar inte länka alla, hehe. Jag har även tänkt lägga upp lite allmänna tips där, vid senare tillfälle :)

2 Comments

Filed under Resor

2 Responses to Sharm el Sheikh – dag 7

1. Svar: Vad skönt! Vågen är så jävla dum och ångestframkallande. Måttbandet är mer tillförlitligt, men det är klart att man kan bli beroende av det med. Jag försöker hålla mig till att mäta midjan en gång i månaden. Eftersom min mamma har bukfetma trots att resten av släkten är jättesmal, och eftersom jag hetsäter, känns det bra att ha en viss koll. Vågen vill jag däremot aldrig gå tillbaka till.

Det är bra att du kan hålla dig borta från att väga dig när du vet att det skulle få ödesdigra konsekvenser, fan vad starkt jobbat!

2. candy: Absolut, ligger man i en riskzon är det ju inget fel med att hålla koll, då är det väl mer nödvändigt. Egentligen borde jag väl hålla mer koll än vad jag gör (= ingenting) då jag aldrig motionerar och äter så sjukt onyttigt och en dag kanske det slår tillbaks mot mig, men är man medveten om sina problem är det väl lättare att ändra riktning. Dock itne genom att väga, räkna eller mäta :)